„Kobiety na banknoty” – to projekt zainicjowany przez Banknoty Pamiątkowe, wspierający kobiety, promujący ich osiągnięcia i wkład w rozwój świata. Akcję wspiera Natalia Janoszek – polska artystka odnosząca międzynarodowe sukcesy, znana ze swojej działalności charytatywnej, m.in. zaangażowania w walkę o prawa kobiet w Indiach czy rozwój edukacji na Jamajce.

Jak podaje oświęcona pieniądzom papierowym strona www.banknoteworld.com, zaledwie na 8 proc. wszystkich banknotów na świecie znajdują się kobiece wizerunki. W Polsce na współczesnych banknotach obiegowych nie ma ich w ogóle. Z drugiej jednak strony trzeba zauważyć, że kobiety w świecie numizmatyki obecne są nie od dziś. Już na guldenie austriackim z 1848 roku, czy też 50 centach Alabamy z 1863 roku widoczne są wizerunki kobiet.

Gulden austriacki

Gulden austriacki (1848 r.)

50 centów z Alabamy (1863 r.)

Poza tym świat pieniądza tworzony jest też przez kobiety, czego dowodem są projektantki banknotów pamiątkowych 0 euro.

Biorąc pod uwagę rosnącą rolę kobiet we wszystkich dziedzinach życia, biznesu i polityki, a jednocześnie negatywny wpływ, jaki na ich pozycję wywarła pandemia, Banknoty Pamiątkowe postanowiły zwrócić uwagę na tę sytuację i dołożyć cegiełkę na rzecz jej zmiany.

Już 19 marca Natalia Janoszek, Ambasadorka projektu „Kobiety na banknoty”, jako pierwsza Polka pojawi się na banknocie pamiątkowym o nominale 0 euro (cena emisyjna: 30 zł, nakład zamknięty 3000 sztuk).

W przyszłości planowane są emisje kolejnych banknotów poświęconych wybitnym kobietom.

Warto dodać, że część środków ze sprzedaży banknotu zostanie przeznaczona dla wybranej organizacji charytatywnej, ze szczególnym uwzględnieniem pomocy celowej dla matek z dziećmi z ogarniętej wojną Ukrainy.